الجمعة، 12 أكتوبر، 2012

OUR TEAM..!! OUR FAMILY..!!



بسم الله الرحمن الرحيم
السلام عليكم ورحمة الله وبركاثه

OUR TEAM..!! OUR FAMILY..!!

Alhamdulillah, genap setahun sebulan aku di Mesir nih.. macam2 pengalaman n ilmu aku pelajari.. bak kata senior2, “datang sini bkn stakat belajar nak jd doktor je, kne la blaja mcm2, balik nanti ko bley buat macam2.. xke best kalau mcm tuh..” dgn makna lain (BERMANFAAT PADA ORANG LAIN) Allah kan suka org y bermanfaat utk org lain..

(( alhamdulillah.. bersyukurlah seadanya, jgn dilihat segala kekurangan tp hargai segala pemberian..
utk kawan2 dan diri sendiri juga..

Allah pilih kita utk jd muslim doktor y hebat.. tabah hatinya hadapi pelbagai cabaran, matang fikirannya utk bertindak, luas dadanya utk positif.. Allah y cipta keputusan sebegini, kpd Allah jualah kita kembali utk permudahkan urusan.. kalau kita ikhlas bersungguh2 krn Allah (Allah kan suka org y bersungguh2 krn Nya wlopon dy x suka pekerjaan tersebut) insyaAllah Allah akn bantu kita sehabis mungkin.. xde sape bley tanding kuasa Allah.. bertahajjudlah utk kuatkan iman.. berzikirlah utk tenangkan hati, beristighfarlah setiap hari.. rasai kehebatan Allah dalam degupan jantung.. *malu kt jantung kalau kita putus asa.. putus asa jauh dari rahmat Allah.. selalu2 lah motivate diri sendiri dan kawan2, agar kehebatan team itu terasa bila semuanya berjaya bersama2.. insyaAllah.. susah senang dirasai bersama demi Islam tercinta))


Jatuh bangun perkara biasa dlm perjuangan.. ayat paling sebak dari ummi azi “na, ummi tau subjek yang na amik ni bukan senang, tp pada Allah jualah kita mohon pertolongan.. banyak2 doa, solat tahajjud, hajat n jgn lupa juga solat istikharah.. moga2 Allah permudahkan segala urusan Na ye.. moga anak-anak ummi cemerlang dunia akhirat” Allahu akbar.. kata2 harapan serta dorongan semangat dari ibu tercinta.. azi bersyukur sgt sbb masih ada ummi n ayah hingga kini.. mereka lah abang n kakak aku.. semua benda dikongsi bersama.. kalau cakap pasal ‘boyfriend’ pon dyorg x kesah.. asal aku jujur n xde rahsia dgn mereka.. aku harap sgt hubungan kluarga ni kekal n dipertemukan dlm syurga nanti.. ye la kan.. semua yang ada di dunia ni kan cuma pinjaman.. Allah tahu aku mungkin lemah tanpa mereka.. Alhamdulillah, Alhamdulillah, Alhamdulillah..

                Dalam menuntut ilmu perubatan nih, tambah2 kat bumi Mesir, adat lah kan.. macam2 ujian kne harungi.. redha atau tak n tabah atau lemah jer perbezaannya antara org yang yakin pada Allah atau sebaliknya.. aku pn x sangka ini jalan yang Allah tetapkan utk aku.. kak Dye (doktor senior y baik ngn aku) sllu pesan.. “mmg kita x jangka semua nih.. sbb allah da tetapkan.. kita patut bersyukur.. dalam banyk2 org Allah pilih kita n nak kita aje yang jadi doktor.. akak pn x jangka akan bergelar doktor tak lama lagi..” kadang2 kita bersemangat n ada masanya kita down sgt2.. ntah knapa.. so, kne la sllu motivate diri sendiri.. ye lah, dah xde org nak motivatekan.. kelak, kita akn berpisah jugak.. setiap pertemuan kan pasti ada perpisahan n penghujungnya kan.. hm..

            Umur baru mencecah 19 tahun genap 4 sept hari tu.. bile dah besar2 nih, mcm2 perkara kne fikir.. mostly blaja lah kan.. kerja, rumah, family n mcm2 lah.. kawen tuh, mungkin out of list kot, kalau ade lam list pon, mungkin last skali kot.. *status xde org nak.. tu yang jadi mcm tu uh.. hahaha.. bkn nak menyalahkan sunnah nabi.. blum masanya lagi n banyak lagi aku nak fikir.. kakak cakap, llki y nak kawin ngn doktor nih kne la tabah.. ye la, sedia maklum kan, sibuk merawat rohani n jasmani pesakit n madu’.. hm.. x kesah lah.. pada azi, kalau memahami pun x guna juga kalau xde toleransi n lembut hati.. hehe.. dah lah, lari tajuk pulak..

            “beza saya dgn awak, saya ade kawan2 yang sentiasa memahami n membantu xkurang juga yang sentiasa beri semangat pada saya setiap kali di atas n di bawah..”
gamba Azhar Banat xde.. hehe
            Itu lah gunanya kita kne bermasyarakat.. positifkan diri.. ramai sahabat, ramai juga lah yang ada di sekeliling kita.. kita x berseorangan.. sahabat berbeza eh ngn kawan.. azi bersyukur sgt3 sbb kawan2 kuliyah n rumah azi semuanya memahami situasi azi.. ala kulli hal, semuanya datang dari Allah jugak kan.. Alhamdulillah.. masing2 hulur tangan utk membantu sampai azi un segan nak sambut tangan mereka..

“azi, kalau nak ape2 gtau la aku eh..”
“azi, kalau nk akak ajarkan, gtau la ye.. buku2 nak buat rujukan azi boleh ambik je tau..”
“azi, boleh..!! azi semangat..!! berjuang utk islam..”
“azi, jom blaja sama2 nak..”
“terima kasih azidatul husna.. belajar rajin2 tau biar sampai dapat mumtaz.. kalau dah mumtaz, kekalkan mumtaz..”
“kalau ade pape, biar akak tolong ye..”

N macam2 lagi lah.. org yang berbeza2.. bile azi check balik kan.. semua pertolongan tu dtg dari kawan2 y azi x jangka.. yang kita x pnah rapat.. (dari pengarah pon ade).. haish, macam2..!! tp bukan affair eh.. Tu la namanya our team, our family.. skali bekerja terasa spt keluarga.. n pertolongan nih dtg bila azi mula nak bersungguh2 dalam belajar.. untuk islam.. Allah kan suka org yang bersungguh2 dlm setiap perkara wlopon kerja tuh bukan minat kita.. buat kerana Islam.. bila kita fikirkan Allah, sejuta kali ganda malah lebih Allah fikirkan kita siap bagi pertolongan lak uh.. indah sangat3.. *bende baik kan, kite kna kongsi.. so, azi promote utk sahut cinta Allah sama2.. how can we love someone before we love our creator Allah swt.. indah sangat3.. x tipu.. try lah.. kalau kita jaga hubungan kita dgn Allah, Allah akn jaga kita dgn sebaiknya.. alangkan indah..!! kalau ikutkan, setiap benda y ada kt sekeliling kita bley bg kecederaan kt kita, tp sbb kita dlm lindungan Allah, sikit cedera pon Allah x izinkan.. *kalau cedera tuh, Allah nk hapuskan dosa2 kita.. itu pon kalau redha n sabar..

            Mesir adalah bumi yang penuh dgn ujian.. sebab tu lah ramai para Nabi n ulama’ dari mesir.. iman xkan tahu kualitinya kalau tak diuji.. biar sebesar gunung ujian yang menduga, biar seperti hujan ia datang.. yang pasti Allah yang cipta ujian tu, so, kpd Allah jualah kita kembali utk dipermudahkan urusan.. cikgu cakap, org yang hebat adalah org yang senyum kala senang n susah.. kalau Islam, org y hebat adalah org yang mengamalkan Islam secara menyeluruh dari bangun tidur, makan, mandi, belajar, sampailah tidur kembali.. pasakkan hak2 Allah dlm hati n tunaikan segala suruhannya n tinggalkan larangannya.. seperti mempunyai satu roh yang bercahaya dlm diri.. memang betul2 hebat..!! ianya terbukti dr segi sains n semua aspek.. hebatkan Islam.. Hebat lagi Allah..!! kita x berseorangan.. Allah suka kita bersilaturrahim.. bukan nya berkenalan x syarie.. *kadang2 ada juga y salah faham.. terlebih perasan lah pulak.. hadoih.. xpe, kalau kita buat kerana Allah, kerana benar, pasti Allah akn menjaga dari sebarang fitnah.. Allah kan hebat..!!
>housemate budak maahad buuth <

        Kadang2 bile tgk budak2 kt sini teringat adik2 kt umah.. rindu.. tp nak balik Malaysia, takut.. rasa mcm tgn uh xde pape utk di bawa ke Malaysia.. ade la sorang budak  maahad bu’uth sini.. mude lg la dr aku.. skali budak uh bermanja ngn aku, teringat kat adik2.. “akak dduk diam2 tau.. zaty nak lukis gamba akak..” aku pon.. layannnn~ “ko lukis biar betul sikit eh, kang x pasal2 gamba katak.. aku ketuk ko.. hahahaha..!!” zaty.. zaty.. what ever lah~ kkdg bile aku balik rumah lambat pkui 11/ 12 malam, “akak pergi mana?? Zaty tunggu lame tau.. xde kawan kt umah nih..”.. aku senyum je.. “ko kawan la ngn kucing kt bawah tuh.. hahaha” dlm hati.. kalau sekarang pon aku sibuk mcm nih, macam mana lah nanti?? Hm.. kesian pulak tgk kt budak nih..


ليست هناك تعليقات:

إرسال تعليق